Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015

Χρεώθηκε ο λογαριασμός του κινητού σας για τη λήψη, όχι την αποστολή, SMS;




Η αυξανόμενη χρήση των επονομαζόμενων υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφόρησης απαιτεί την καλύτερη εξοικείωση των συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας, καθώς έχουν ένα χαρακτηριστικό που δεν το έχουμε συνηθίσει: χρεώνουν τον λογαριασμό του κινητού μας, όχι με την αποστολή αλλά με την λήψη SMS.

  • Πρόσφατα, η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία συνιστά προσοχή καθώς έχει δεχτεί αναφορές ότι πολλοί χρήστες τον τελευταίο καιρό βλέπουν ένα αναδυόμενο παράθυρο στον browser που τους ειδοποιεί ότι «από έλεγχο που διενεργήθηκε από πρόγραμμα antivirus, βρέθηκε ότι κατά τις τελευταίες 7 ημέρες, η συσκευή είναι μολυσμένη από ιούς και spyware» και τους προτρέπει να προβούν στη λήψη σχετικής εφαρμογής προστασίας. Από την παραπομπή καλείται να καταχωρήσει τον αριθμό της τηλεφωνικής του σύνδεσης για να πραγματοποιήσει συνδρομή, εξάμηνης διάρκειας, σε υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης, με μηνιαία χρέωση ύψους είκοσι τεσσάρων ευρώ και εξήντα λεπτών (€ 24,60), μέσω της λήψης γραπτών μηνυμάτων από πενταψήφιους αριθμούς (τύπου 54ΧΧΧ), προκειμένου στο εξής η συσκευή του να προστατεύεται από την προσβολή κακόβουλου λογισμικού.

Τι είναι οι υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης;

Ως υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (ΥΠΠ) ορίζονται οι υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών που αφορούν τη μετάδοση πληροφορίας ή και περιεχομένου σε δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών, των οποίων η τιμολόγηση πραγματοποιείται μέσω της χρέωσης των κλήσεων προς αριθμοδοτικούς πόρους του Εθνικού Σχεδίου Αριθμοδότησης, ιδίως των σειρών 901, 909, 14, 190−195 και 54. Οι υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνουν τις υπηρεσίες τηλεηχοπληροφόρησης (Audiotext), τις υπηρεσίες οπτικής τηλεπληροφόρησης (Videotext), τις υπηρεσίες σύντομων μηνυμάτων (SMS) προστιθέμενης αξίας και τις υπηρεσίες πολυμεσικών μηνυμάτων (MMS) προστιθέμενης αξίας. Η παροχή ΥΠΠ δύναται να πραγματοποιείται και μέσω του Διαδικτύου.

Η χρήση πενταψήφιου αριθμού για την αποστολή SMS (54xxx) δεν σημαίνει κατ'ανάγκη ότι η χρέωση γίνεται για κάθε SMS που λαμβάνει ο χρήστης και όχι για κάθε SMS που στέλνει ο ίδιος ο συνδρομητής.


Πρόκειται για υπηρεσίες περιεχομένου που παρέχονται από τρίτους (όχι την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας), με την άδεια της αρμόδιας εθνικής ρυθμιστικής Αρχής (ΕΕΤΤ), οι οποίοι έχουν και την αποκλειστική ευθύνη για το περιεχόμενο αλλά και τον τρόπο που το παρέχουν. 

Συνήθως, εγγράφονται συνδρομητές μέσω των ιστοσελίδων των εταιρειών: ο υποψήφιος συνδρομητής εισάγει τον αριθμό του κινητού που θα λαμβάνει το περιεχόμενο, αριθμός στον οποίο λαμβάνει στη συνέχεια έναν κωδικό PIN. O χρήστης επιστρέφει στην ιστοσελίδα, δίνει το PIN και έτσι ολοκληρώνεται η εγγραφή του στην υπηρεσία. Έτσι, μπορεί να λαμβάνει μικρές αγγελίες, ringtone, wallpaper και άλλο περιεχόμενο στο κινητό του.

Πάντως, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι εταιρείες που παρέχουν με αυτόν τον τρόπο περιεχόμενο οφείλουν να ενημερώνουν χωρίς χρέωση τους συνδρομητές μέσω SMS αναφορικά με:

  • Την υπηρεσία που έχουν εγγραφεί οι συνδρομητές
  • Την τιμολόγηση ανά μήνυμα και το συνολικό αριθμό μηνυμάτων που απαιτούνται για την παροχή της υπηρεσίας
  • Το κόστος ανά SMS και το συνολικό μέγιστο κόστος της υπηρεσίας
  • Πληροφορίες αναφορικά με το μηχανισμό διαγραφής
  • Στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία (τηλέφωνο εξυπηρέτησης)
  • Πληροφόρηση ότι η εκάστοτε υπηρεσία παρέχεται αποκλειστικά σε ενήλικες, εφόσον κάτι τέτοιο ισχύει.
Πάντως, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι δεν πρόκειται για απάτες -δεν πρέπει όμως να αποκλείεται ότι παραβιάζονται οι κανόνες της παροχής των υπηρεσιών αυτών, όπως αυτοί περιγράφονται στον σχετικό κώδικα δεοντολογίας. Έχει παρατηρηθεί ότι πολλοί είναι οι συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας που εγγράφονται σε τέτοιες υπηρεσίες χωρίς να κατανοούν πλήρως τους κανόνες χρήσης ή πόσο μάλλον, τον τρόπο χρέωσης. Επιπλέον, δεν είναι ασυνήθιστο να εγγράφονται σε τέτοιες υπηρεσίες παιδιά χωρίς την σύμφωνη γνώμη των γονιών τους, το  κινητό των οποίων επέλεξαν για την εγγραφή τους.

Η εταιρεία που παρέχει τις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης και η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας υποχρεούνται να εξετάζουν τις καταγγελίες καταναλωτών. Επίσης, οι τελικοί χρήστες μπορούν να ζητήσουν από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, εφόσον είναι τεχνικά εφικτό, την φραγή των υπηρεσιών αυτών -τα εμπλεκόμενα δίκτυα είναι υποχρεωμένα να ικανοποιήσουν το αίτημα (ακόμα και να απαντήσουν γραπτώς εντός 20 ημερών στον συνδρομητή). Εφόσον, μετά την έγγραφη απάντηση του παρόχου στην καταγγελία του καταναλωτή δεν διευθετηθεί η διαφορά μεταξύ των δύο μερών, ο καταγγέλλαν μπορεί να απευθυνθεί στην ΕΕΤΤ για να επιληφθεί του θέματος με βάση τις αρμοδιότητές της.

  • Πάντως, η επίλυση οικονομικών διαφορών μεταξύ καταναλωτών και εταιρειών (αμφισβήτηση λογαριασμών, επιστροφή χρημάτων) επιλύεται εξώδικα από τον Συνήγορο του Καταναλωτή. Για θέματα αποζημιώσεων αρμόδια είναι τα Πολιτικά Δικαστήρια.
  • Να ελέγχετε συστηματικά τους λογαριασμούς σας ώστε να παρακολουθείτε το ύψος τυχόν χρεώσεών σας από συνδρομητικές ΥΠΠ.
http://tech.in.gr/analysis/article/?aid=1231051178 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις